3.3.19

--- Sri Lanka epi 2, Red Mosque - Galle Fort - Midigama Beach - Mirissa ---

Assaaaalamualaikum guys...

Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu mudah digunakan, maka berjalanlah merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah; dan kepada Allah jualah (kamu) dibangkitkan hidup semula.
Surah Al-Mulk ayat 15

Shared sedikit ayat al-Quran. Mana tau dapat hidayah. Amin....

Ok...ok...Apa program kita hari ini? Hari ini dont worry sebab kita dah ada gogo yang akan merencanakan perjalanan. Gogo dan 2 orang lagi telah tiba di hostel tengah malam semalam. Sedar ketibaan mereka tapi hanya mampu di atas katil jer. Ngantuk....!!!

Bangun Subuh dan buat pengurusan diri sebelum jem dengan rakan-rakan yang lain. Tengok dalam group, gogo mesej minta semua berkumpul untuk breakfast jam 8.30am. Van akan datang pick up dalam jam 9.00am.

Officially kami berkenalan di meja makan pagi ini. 😂 😂 😂… Semalam hanya sempat bersalaman jer dengan gogo yang baru tiba dari Malaysia.

Selesai makan gogo buat sedikit taklimat berkenaan perjalanan hari ini. Line up trip kali ini bermula dgn gogo iaitu Anep, Alep, Anis, DJ, Sem, Daus dan Aku. Masing-masing memperkenalkan diri seperti nama, warna kegemaran, makanan dan minuman, sukan, dan tempat terakhir dilawati.

Rupa-rupanya gogo ni main kamera juga. Sekarang beliau menggunakan A6000 dengan 3 lens prime. Its truly emezing. Dahsyat. Terus rasa kecil. Beliau fully bekerja sebagai tour guide under brand OHANA sejak setahun yang lalu. Lebih kurang la. Beliau juga ada misi yang ingin di lengkapkan. Sempat nampak dia punya list-list negara yang ingin di jelajahinya. Semoga sukses.

Sorang lagi dalam misi 7 summit dengan mengorbankan kerjayanya. Sanggup mengambil cuti tanpa gaji. Outdoor is emezim guys…. Owh! Lupa seorang lagi, Anis. Baru touchdown di Malaysia untuk mengundi di Semenyih. Terus terbang ke sini pula. Sebelum itu dia di London. Beliau dalam mode menghabiskan cuti wajibnya. Kerja apa dia? Rahsia….. 😂. Jangan terkejut kerana selepas trip ini dia akan fly pula ke Surabaya if im not mistake. Tanpa rehat ok. Banyaknya duit. Hahahahaha.....

Wajid dengar cerita sejarah dari gogo kerana banyak input.

Driver kami ialah Ananda.

Perjalanan hari ini bermula dengan melawati Red Mosque - Jami Ul-Alfar Mosque. Nak cerita macam mana ek?

Ok, mula dibina pada tahun 1908 dan siap setahun kemudian. Senibinanya menarik perhatian sehingga menjadikan ia satu tourist attraction.  Ini kerana designnya ada mix culture. Masjidnya berada di tengah-tengah bandar dan dalam deretan lot-lot kedai. Mempunyai 6 tingkat (if im not wrong) dengan warna yang menarik. Mimbarnya berada di tingkat paling atas. Senang citer korang baca di wiki jer. Kang aku citer salah maklumat plak.

Alhamdulillah...kami berjaya solat sunat 2 rakat di situ.

Penerangan percuma tentang Red Mosque oleh gogo

Arghhhhhhh......

Perkara paling mengganggu ialah driver tut-tut atau yang seumpamanya yang asyik bertanya dan mengoffer pakej. Di tambah lagi dengan yang datang meminta bantuan dengan menggunakan alasan "money collector". English pakcik-pakcik yang meminta sedekah ni memang power beb.

Kemudian singgah muzium untuk toilet. Kami berempat dah datang semalam. Tapi sekiranya yang lain nak memasukinya, boleh aje.

Singgah di tepi jalan untuk snap-snap menara bunga kantan or blossom tower yg belum siap. Kata gogo, siap pada tahun 2020.

Snap by @amirulhaniff

Meneruskan perjalanan yang jauh menuju ke Galle Dutch Fort. Perjalanan yang sepi tanpa radio. Kiri kanan highway ada pokok getah, padi dan hutan kecil. Sama macam Malaysia. Hummmmm…… Tadi kami singgah sebenar di RnR makan tengah hari. Menu makan ok cuma samada kena dengan tekak atau tidak. Aku ambil nasi dan sedikit sambal kelapa jer. Tak ada lauk sebab macam tak teruja. Bukan tak mampu 😂 😂 😂….

Dari RnR ni ada lebih sejam lagi perjalanan untuk sampai ke destinasi. Van ni pun bawa, slooowwww jer. 90km/j. Mungkin takut kena saman. 😂

Kami selamat tiba di Fort of Galle Dutch. Merupakan sebuah kubu yang dibina oleh Belanda suatu masa dulu. Di sini juga terdapat sebuah masjid dengan binaan Dutch yg masih berfungsi 5 waktu solat.

Cuaca panas membahang. Kami meneruskan perjalanan ke tempat memancing traditional oleh penduduk tempatan suatu masa dulu iaitu Midigama Beach. Kini amalan memancing tersebut hanya sebagai pertunjukan kepada pelancong dan dikenakan bayaran. Kalau tak salah aku 500 rupee.

Kedengaran bunyi tekak kering la. Kalau dibasahi dengan air kelapa pun menarik juga. Ok...itu signal kepala gogo iaitu nak minum air kelapa. Maka dipenuhi la hajat tersebut. Satu biji kelapa 60 rupee.

Di pantai ini juga terdapat satu port yang viral iaitu sebatang pokok kelapa yang condong dengan sebuah buaian / tali gayut. Tapi benda itu sudah tiada kerana dibuang oleh pengusaha resort tersebut. Sumber cerita ialah lisan sahaja. kesahihan cerita tidak pasti. Yang pasti hanya tinggal pokok kelapa sahaja.

Contoh gambar

Coconut Tree Hill

Bagi menggantikan lokasi itu, viral pula lokasi yang berhampiran dengan panggilan Coconut Tree Hill. Target kami ialah sunset tapi apakan daya hujan di last view point ini. Tiada rezeki.

Perlu beli tiket untuk ke sini kerana akan melalui sebuah kuil. Tapi ada laluan dari resort sana jika tidak mahu membayar tiket.

Tapi jangan risau, dalam keadaan hujan tersebut, masih gigih rakan-rakan kita pose. Kalau guna kamera henset memang cantik-cantik belaka gambar di ig mereka. Boleh usha di sana ok.

Hujan semakin lebat. Kami meneruskan perjalanan menuju ke tempat penginapan malam ini iaitu Ashford Beach, Matara. Kami terpaksa berjalan sedikit untuk masuk ke resort tersebut kerana ada kematian di salah sebuah rumah penduduk.

Makan malam, taklimat dan rehat.

Makan malam

Line HUTCH macam hanat. Gogo kata Mobitel yang power. 4G di mana-mana.

Ya Allah aku terlupa satu benda. Tapi takpe kang aku sambung kat sini. Hahahaha....

Trip ni bukanlah trip wishlist aku. Aku jenis orang ajak, kalau kena baget and menarik, aku join.

Trip ni di ajak oleh Sem. Sri Lanka merupakan salah satu wishlistnya. Tarikkan pada trip ini yang membuatkan aku rasa ON ialah Adam's Peak di mana turunnya nabi Adam ke Bumi ini. Wallahualam...

Kata Sem, ni trip under OHANA. Aku sedikit goyah bila kata trip ini under OHANA. Aku roger-roger la dia orang dua, serius ke nak pergi under OHANA ni. Ok ke tak? Kata Sem, kalau kita tak cuba, tak tahu. Lagi pun, nama OHANA ni dah kira femes dan tak mungkin di lipak kita. Then aku cakap, dulu aku pergi Paru-Paru Dunia dengan pendaki solo 7 summit, kena lipak juga. Hahahahaha....

Pada aku tentang OHANA ni ialah dari segi kualiti yang aku kuatirkan. OHANA ni banyak buat trip. Tak putus-putus. Takut akan berkurangan dari segi kualitii. Aku beritahu bahawa kita ni jenis pergi trip nak ada bondering. Keakraban semasa dalam group. Kalau pergi buat hal sendiri-sendiri, baik kita pergi bertiga jer. Banyak lagi yang aku dan rakan bagi pendapat. Dalam masa yang sama, Sem kata kita kena ada plan B, C, D dan E.

Kita juga sedia maklum bahawa belum ada kes viral tentang OHANA dalam mana-mana group hiking Malaysia. Good Job OHANA. Tepuk la guyssss...... Harap-harap dapat trip percuma satu. Hahahaha......

Di tambah pula ada sedikit salah faham dalam group di mana group trip ini sangat la krik...krik....organizer pun lambat jawab pertanyaan sedangkan trip tinggal seminggu bla...bla...bla... Tapi semuanya alhamdulillah, organizer take note dan berjaya pulihkan keadaan.

Jen kenapa cancel trip?

Tapi akhirnya kami ON kan ajer. OHANA kalau baca jangan terasa plak atau nak saman. Ini hanya sekadar pendapat dan pandangan bagi aku yang tidak pernah pergi trip mereka.

Tapi so far setakat hari pertama ini, OHANA punya layanan OK. Hahahahaha....... Zzzzz....zzzz.....