14.10.15

--- Kg Tekek dan Kg Air Batang, Pulau Tioman ---

Hari Kedua   Hari Terakhir

Selesai sarapan, terus menuju ke Jeti Mersing. Ke kaunter untuk mendapatkan tiket. Selain tiket feri, pelancong juga wajib membayar tiket Taman Laut Sultan Iskandar.

Tiket feri berharga RM35/sehala. Caj taman laut bagi dewasa WARGANEGARA adalah RM 10.

dav

Katanya jam 10.00 pagi. Tapi like always…….lebih dari itu. Hahahahaha….

Kampung pertama disinggahi feri ialah Kampung Genting (12.13 tengah hari). So sesiapa yang nak ke sini, boleh la turun sekarang.

Seterusnya adalah Kg. Paya. Bagi mereka yang merancang untuk mendaki Gunung Kajang, hentian inilah lokasinya.

Kampung Tekek adalah hentian seterusnya. Aku turun sini. Kg. Tekek ni kira center di Pulau Tioman ini. Di sini ada sekolah menengah, balai polis, airport dan lain-lain.

Di jeti Kg. Tekek ni, terserempak pula dengan classmate lama masa di UTeM, Amri. Dia sekarang kijer Maritim. kebetulan kapal tu berlabuh di jeti. Aku sesaja usha kapal tersebut. tetiba aku nampak mamat tu atas kapal. Hahahahaha…. Sempat bertegur sapa.

Aku meneruskan perjalanan kerana tour guide aku dah tunggu.

Lunch dulu sebelum check in.

Matlamat aku, mencari hotel yang murah-murah jer. Katanya ada yang berharga RM 40 semalam. Then pergi usha. Hmmmm…..kurang menarik. Cari lagi. Kami cuba pula Swiss Cottage. Penuh pula.

Akhirnya, tour guide mencadangkan cuba di Kg. Air Batang. Cari punya cari, alhamdulillah jumpa. RM 30 jer semalam, Mawar Beach Chalet.

Untuk info, Kg. Air Batang juga adalah salah satu hentian feri.

Aku check in dan buat pengurusan diri.

dav

Jam 3.30 petang, berjalan-jalan sepanjang persisir pantai hingga ke Panuba Inn Resort.

Tidak seperti Kg. Tekek, Kg. Air Batang hanya menyediakan resort-resort kecil dan sederhana. Lebih kepada suasana untuk santai dan rileks. Aku suka.

Untuk ke Panuba Inn ada 2 cara. Jalan air dan jalan darat. Jalan air pastinya kena bayar bot. Kalau nak sihat, jungle trekking sikit. Tak jauh pun. Sebelah sinun jer. Trek jungle trekking tu pula kalau malam, usah takut kerana ada lampu jalan.

Info tambahan, dari Panuba Inn, ada trek untuk ke Kg. Salang. Menurut guide aku tu, trekking ambil masa sejam. Memikirkan masa is time, kami tak teruskan. Nextime je…

Masa di Panuba Inn, aku sempat berbual dengan anak ownner. Aku tanya, herge bilik paling rendah di sini. Katanya boleh dapat RM 40 semalam. Wow…!!! Melihatkan suasana resort ini, not bad. Maka agak murah la dengan harga tersebut.

Bagi mereka yang sudah menempah penginapan di Panuba Inn, anda boleh request untuk diambil di jeti Kg. Air Batang. Don’t worry.

DSC04220 copy

Matahari perlahan-lahan menyembunyikan diri di Barat. Sebelum ianya hilang, kami lepak-lepak makan petang di Nadzri Resort. Bersebelahan dengan Sun Set Bar.

Order burger special. Dalam menu list tu ada harganya, RM 15. Wow…!!! Buger apa yang mahal sangat. Kenapa order yang tu? Sebab yang lain dah habis dan tak ader bahan. Hmmmmmmm…. Air plak, watermelon juice. Banana boat ada dalam list tapi bila order, takder. Apa punya kedai la. Nampak macam mewah. Mmmmm….

Ok…..burger dah sampai. Patut la mahal. Burger dia double. Dalam plate tu ada kentang dan salad sekali. Menyelerakan.

Tetiba guide aku cakap, dagingnya rasa masam. Hmmmm….. Daging lama. What the ______________ !!!

Disebabkan mode cuti, aku malas nak fikir. Nak jaga air muka guide aku sama. Dia orang sini. Layankan jaaaaa…..

Kebetulan di kedai yang sama, Ada Naz, husbandnya Syazzy Falaq. Ada presentation apatah. Wifenya tadi nampak di satu kedai divers.

Hari pun malam…

Owh lupa nak story. Petang tadi aku nampak my friends post pic di facebook yang mereka juga berada di Pulau Tioman (Kaza dan Yazid). Hahahahahaha…. Tanya diaorang, what the program their have here? Diaorang cakap ada program under Taman Laut.

Aktiviti malam? Amri Maritim ajak lepak minum. Aku cakap jauh kot sebab dia kat Tekek. Kaza dan Yazid plak lepak di Sun Set Bar. Guide aku ajak gi dengar ceramah di Kompleks Taman Laut sempena Maal Hijrah. Ada PU Hafiz.

Minum-minum kemudian balik tidur. Esok ada aktiviti yang lebih mencabar.