31.10.19

--- Kelantan, shot vacation ---

Ok, Kota Bahru on. Online tiket jer sekarang ni. Mudah. Nampak macam mudah tapi banyak hidden kos. Benda-benda ni tak mudah nak di buktikan. Tapi itulah hakikat. Ok ok….

Jam 11 malam tiket dari Kuantan ke Kota Bahru. Aik…! Naper dari Kuantan plak. Haaaaaaa…. Ok, ni nak story.

Aku saja tanya member aku ke mana dia minggu ni. Then dia kata ke Kota Bahru. Ada career talk something like that. Then dia cakap lagi, nak jalan-jalan. Satu ayat yang membuatkan aku terus nak on ialah nak photoshoot sunrise lawa giler. Ada kapal-kapal yang owesame.

Kenapa tak naik bas dari Mersing terus ke Kota Bahru? Yes...! Soalan yang brilliant. Jawapannya mudah, sebab aku suka drive jalan tepi pantai menuju ke Pekan tu. So kadang-kadang berhenti ambil ambil angin di situ.  Sambil tu boleh jumpa beberapa orang rakan lama di area Kuantan. Hihihi…

Jam 6.15 petang, aku mula bergerak selepas settlekan Che Ta, Syamel, Syafiq, no name and no name.

Dah gerak, Labu mesej suruh bawa passport pula. Arghhhh…..

Memasuki Kuantan sekitar jam 9.30 malam. Aku mesej rakan-rakan tanya tentang rate parking di terminal. One of my ig member say, Rm10 per day. Waaaaaaaa…….. Terus tak jadi. Cari rumah member, Ustaz Zamri. Alhamdulillah…. Mendapat kebenaran.

Cari Grab…. Terus ke terminal, RM21. Pergi balik nanti, RM42. Lebih mahal dari parking. Mahal gak. Eeeeee…… Hasil perbualan, kebetulan jer grab tu lalu. Hummmm…

Menurut pemandu Grab, kena waspada parking di terminal musim hujan ni. Kalau banjir, habis tenggelam kereta. So aku rasa betul la tindakan aku tak parking situ. Berbaloi mahal Grab.

Di kaunter, aku cuba confirmkan tiket online. Then sambil tersenyum, makcik tu kata kena print tiket dan RM1 dikenakan. Aku argue, sebab kenapa perlu cetak dan RM1. Dah la booking online pun kena bayar RM2 admin fee. Makcik tu cakap, ada driver yang OK dan ada yang tak ok nak juga tiket printed. Katanya lagi, boleh kalau nak cuba tunjuk e-tiket jer pada driver. Tapi kalau dia suruh naik untuk cetak, jangan marah.Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa............

Aku tanya, resit RM1 yang cetak tu dapat tak? Katanya, resit tak ada. So, mama mana nak buat aduan? Dalam kes ini, pengguna juga yang kena.

Aku pun tak ada mode nak gaduh-gaduh. Seringgit pun seringgit lah. Lagi pun makcik tu pun hanya menurut perintah. #transnasional #aduanrakyat

Jam 11.00 malam lebih, bas transnasional pun tiba. Tak lama ambil penumpang dan terus gerak. Bas pun tak penuh. Macam biasa, aku tidur jer. Terjaga beberapa kali.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...