6.11.20

Mana Bukit Pondok?

Alhamdulillah masih diberi kesempatan bernafas hari ini.

"Esok tak ada offroad ker?", tanya aku dalam group ERCT. Bincang punya bincang, dapat la 3 ketul lagi yang boleh on esok pagi. Kita ada Payed (budak 4 patnam slowmo), Farid (karbon ungu), Matju (Aloi Hitam Slowmotion) dan Fitri ( bakal karbon).

Lately ni hujan. Esok pagi kompom trek baik punya.

Macam biasa, jam 7.30 pagi tayar bergolek dari depan 7E.




Hari plan nak tawan Bukit Pondok seperti biasa. Ikut laluan sama.

Pagi ni tiada anjing yang menyalak pada rumah pertama tu. Sebelum ni siap kejar lagi. Angin betul. Mungkin pagi ni tuan dia bawa jalan-jalan keluar. Kalau kena kurung, paling tidak mesti ada yang menyalak?......


Seperti yang dijangka, trek memang lecak. Terasa hilang gian bau hutan. Kurang dari satu jam berbasikal, kami kehilangan trek. Kami hanya follow GPS Payed. Pergi.........patah balik........pergi...........patah balik.



Akhirnya, kami tidak jumpa pondok tersebut. Ada satu lorong tu, aku mcam yakin naik ke atas, tapi Farid kata terlalu tinggi. Kami akur dan teruskan melalui jalan lain. Kami berhenti pada sebuah tangki air yang dulu kami tak lalu. Setelah berbincang, kami putuskan untuk batalkan pencarian pondok tersebut dan pulang.

Tadi ada beberapa kali kali di serang oleh sekawan anjing. Aduuuhhhhhhh..........








Dalam perjalanan pulang kami diserang pula oleh lebah. Mat Ju orang pertama diserang diikuti pula oleh Farid. Payed depan manakala aku belakang sekali tak kena. Tapi kami tetap dihurungi. Cuma tidak berjaya disengat.

Mat Ju dan Farid mencampakkan helmet dan basikal melarikan diri lalu terjun ke dalam sungai berdekatan bagi menyelamatkan diri. Walaupun airnya cetek, tapi mampu menyelamatkan diri. Aku dan Payed dah menjauhkan diri dari kawasan tersebut.

Sebenarnya sebelum kami diserang, ada 2 lagi pekerja di situ juga turut diserang. Mereka telah melarikan diri juga.

Kurang sejam kami menunggu suasana tenteram dari amukan lebah. Alhamdulillah, kami mula bergerak keluar apabila tiada lagi lebah berterbangan.

Menunggu keadaan Farid dan MatJu dari kejauhan

Aiyaaaaaa....trek mana ni? Kami tak jumpa lagi trek biasa yang dilalui. Nak terus, nanti kena serang dengan anjing lagi. Dari sini dah nampak banyak kumpulan anjing.

Maka, kami ambil lencongan lain. Akhirnya kami berjaya keluar melalui tapak Masjid Jamek Kg Sawah Dato. Haaaaaaaaaaaa....lega.

Hari ini pengalaman baru trek off road. Owh...lupa nak mention yang kami berselisih dengan group cikgu SMK Mersing secara berlawanan.




Ok guys, jumpa next trip off road. In shaa Allah kat Kota Tinggi pada 14 Nov. Tapi aku berdoa agar ianya batal sebab takut covid.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...