Saturday, April 3, 2010

---bOt-bot di pUlau auR---

yeah!!! ari ni satu tajuk baru telah diwujudkan dalam ruangan KATEGORI. Di bawah tajuk ini aku akan letakkan pic2 yg nice mengikut tema2 tertentu. Contohnya IKAN2, BOT2, HAIWAN2 dan lain2 yg senegeri dgn nya. Malas bercoteh lebih2 aku mulakan dengan tema Bot2 Di Pulau Aur k.

Ini ialah antara bot2 yg boleh dikelihatan di Pulau Aur. Samada bot pelancong mahu pun bot kargo. Bagi penduduk area sini boleh la mengambil kesempatan untuk menumpang mereka ke darat atau sebaliknya. Tidak terkecuali bot nelayan dan pemancing... Zassss.....

Photobucket
www.sibubrother.com bot

Bot ini datang pada 22.05.2010 yang lalu. Bot ini membawa penumpang/pelancong yang terdiri daripada guru2 darat yang ingin berjalan2 sekitar pulau2.

Photobucket
Jabatan Laut Malaysia

24 April bot ni membawa orang2nya bagi prosedur2 pembinaan jeti baru konon nya. Diaorg datang buat kajian gitu la atas kesesuai pembinaan jeti baru.

Photobucket
Speebbot TNB

Berada di pulau ni sekitar 22 April 2010. Pada ketika itu Pulau Aur dah 5 hari mengalami gangguan elektrik. Atas usaha cikgu2 telah menelepon Pengurus TNB Mersing, En Nizam. Pastu laju jer diaorg datang.

Photobucket
Bot Pejabat Daerah Mersing(Speed bot)

Speedbot Pejabat Daerah ni kelihatan berada di pulau ni pada tarikh 28 April 2010. Diaorg datang tuk tengok2 kedai yang di bina tu. Mungkin proses nak pembahagian hak milik kot nnt. Sambil tu penghulu Mukim Pulau2 pun datang. Katanya nak usha jeti yg dah tak berapa jeti tu. Mmmmm.... Aku plak time tu kebetulan nak belayar sbb esok ader lawatan. Apalagi ambil kesempatan la tumpang. Laju bot tu. Xsempat nak mabuk dah sampai Pemanggil (20minit). Pastu ke Mersing dalam 1 jam jer. Iskh3......

Photobucket
Bot PC

Photobucket
Penyengat

Bot yang 2 minggu sekali masuk untuk hantar dan ambil anggota Polis Marin yg bertugas. Bot ni diberi nama Penyengat. Laju bot ni. Sejak Penyengat ni ambil alih PC, kami cikgu2 xdpt tumpag sebb xmuat. Huhuhu....

Photobucket
Bluewater Express

Bot paling popular di sekitar pulau2 di Mersing ini. Juga membawa pelancong ke Pulau Tioman. Di miliki oleh anak jati Pulau Aur yg kini sudah berjaya mengusahakan perniagaan bot pelancongan ini. Syabas!!!

Photobucket
Kapal layar pelancong

Untuk bot layar ni korg xleh la nak tumpang kan dan belum tentu dia nak kasi korg naik. Mimpi la.

Photobucket
Bot Amel

Membawa pelancong Pulau Dayang untuk snorkeling dan pusing2 pulau.

Photobucket
Lobster

Hah yg ni boleh makan. Kalu xsampai hati nak makan, korg boleh pelihara. Tp haiwan ni bukan bot k. Saja masukkan. Nanti dia ader ramai kawan aku pindah ke tajuk HAIWAN...

Photobucket

Photobucket
Kapal layar pelancong

Photobucket
Bot pelancong

Ni bot pelancong yg di sewa. Herge xpasti.

Photobucket
Lopek

Lopek org pulau aur. Sape punya tah. Aku lupa. Nanti aku update balik k. Ade lagi banyak bot2 lain. Nextime aku topup....

Photobucket
Buluh Aur

Bot Polis

Bot Polis ini di snap pada 13 Ogos 2011. Mungkin dalam tugas rutin harian. Yang xeloknya, pada 12 Ogos 2011, salah seorang anggotanya telah membuang satu plastik sampah ke dalam laut Pulau Aur ini.  Siut jer.
 Bot Izam

Haaaaa.... ini speed bot. Dengan kuasa kuda 200hp, perjalanan dari jeti Mersing ke Pulau Aur ini mengambil masa sekitar 1 jam 30 minit dengan keadaan laut yang tenang. Dimiliki oleh seorang cikgu SK Pulau Aur. Beliau juga menawarkan perkhidmatan perlancongan dengan harga yang setimpal dengan perkhimatan yang diberikan.
  
~~~end~~~

7 comments:

  1. asyila83sk telok gongApril 8, 2010 at 3:09 AM

    emm..teringin rasanye nak menjejaki tempat2 cam2..tapi sibuk dengan keje..cari ilham dan ketenangan sikit..baru otak frsh dan bersemangat..tempat2 tu menarik..seolh2 memanggil diri ni melawat

    ReplyDelete
  2. Yes! Akhirnya dikau telah buktikan bahawa pemandangan alam ciptaan Yang Maha Kuasa itulah yang harus kita renungi di sebalik bot KO yang kecil dan usang...huhu....Makin mantap penulisan dalam BLOG!!!

    ReplyDelete
  3. thanks for the latest update about my speedboat....

    ReplyDelete
  4. salam. cikgu, boleh suggest bot yg ok dan murah? dan penginapan serta pakej tuk snorkeling + hiking bt.cina tu
    frenchfriesmad@yahoo.com
    jasamu dikenang :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...