14.9.14

--- Hari Ketiga–Trus Madi via Sinua Trail

14 September 2014

0030 pagi, kami dah mula bangun dan buat pengurusan diri menuju ke puncak. Puncak Akademi Fantasia ker? Maaf tak layan AF. Layan puncak gunung jer.

Masterchef dah siap masakkan bubur kacang hijau. 2 3 kali gak la aku tambah sebab nak kumpul tenaga. Tidur malam tadi boleh dikatakan agak kesejukkan.

Semua dah siap dan berkumpul membulat. Mendengar taklimat dari guide. Guide tinggal 4 orang jer daripada 5. Guide Lombut dah bergerak bersama Ina sekitar jam 0000. Motif naik awal? Sebab nak bawa Ina naik puncak dulu dan segera turun kerana tiket flight beliau hari ini. Hmmmmmm…….. Pendek kata nak kejar flight. Jika mampu. Hihihihi…..

Dalam taklimat, setiap peserta disarankan tidak memotong guide, tidak berpecah terlalu jauh, kumpulan hadapan perlu menunggu yang di belakang bla….bla….bla….. aku rasa yang mendaki tahu la kot peraturan-peraturan asas. Setiap peserta diberikan tag pantulan cahaya. Manakala guide siap memakai baju pantulan yang macam orang buat jalan. Hahahahaha…..Sem siap berkata, “ingatkan pekerja highway……” hihihihihi…….

Tag tersebut digantung di beg yang digalas bertujuan memudahkan penglihatan orang lain. Maka, orang lain akan nampak kita la begitu. Secara peribadi, suka kaedah ini kerana ia nampak praktikal. Kehilangan tag, sila bayar RM25. Hahahahaha…..

Line up semua, moh la kita bergerak……

Maka perlahan-lahanlah kami mendaki dalam kegelapan malam dan kesejukkan… 10 minit mendaki, kami terjumpa Lombut dan Ina. Hihihihihi……

Tak banyak nak story sebab tak banyak kejadian dalam trekking awal pagi kali ni. View? Hmmmm….takder kecuali bandar Tambunan yang boleh dilihat dari satu lokasi. Puncak Kinabalu? Tak mungkin.

Bila guide bagitau bandar Tambunan, aku terfikir. Masa aku search tentang trip ni, masuk ikut Tambunan. Maka, yang kami naik ni ikut trail mana? Persoalan timbul di situ. Macam bukan Tambunan jer sebab jauh. Hmmmm…… masa tu aku macam let go je lah. Malas nak layan sebab mungkin mental kot.

Sambil trekking, makan kurma…..yeaahhhh….sedapnya….. Nextime bawa-bawa la kurma ok. Sunnah makan kurma. Sambil trekking dapat pahala. Haaaaaaa…….. cenggitu. Tok sah la nak beli snickers la, awan 9 la. itu itu…….

Tag pantulan cahaya juga dipaku dan digantung di pokok-pokok sepanjang trek. Signboard jarak juga kelihatan.

Owh ya…! Untuk trek menuju ke puncak ni, ada beberapa trek yang di kategorikan sukar. Maka, mereka telah memasang tali. Antara yang aku ingat ialah trek 2500m. Boleh dikatakan sukar juga dengan tahap kecerunan yang hampir 90 darjah. Mossy Forrest. Maka kena berhati-hati terhadap batang-batang kayu yang ingin berpaut. Tanah gambut yang lembut.

Bagi mereka yang pernah mendaki Gunung Ledang, ada satu trek yang mereka kategorikan sebagai KFC, Killing Fitness Centre. Trek 2500m ni lebih kurang macam tu la. Sila berhati-hati ok. Don’t to rush.

Jam sudah melewati jam 0600. Sinar matahari pun dah mula kelihatan. Acap yang tadi di belakang bersama-sama group 3s Haram, memotong kami di minit-minit terakhir. Nak kejar masa yang berlalu katanya. Fine!

Kami mula mendekati puncak apabila melihat tanda 200m. Benda pertama yang akan dilihat apabila sampai ialah SALIB. Salib tersebut disebelah kiri, menyambut ketibaan kami. Hmmmmm….spoil….

Kemudian, Lombut dan Ina turun dari puncak. Mereka menuruni gunung terlebih dahulu. Orang yang terawal sampai rasanya Lombut, Ina, Faizal dan Elina. Jam 0500 mereka sampai. Aku tiba sekitar jam 0630.

Alhamdulillah…… Terus qada Subuh di puncak Trus Madi.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

IMAG0797

IMAG0798

IMAG0799

IMAG0800

IMAG0801

IMAG0802

IMAG0803

IMAG0804

IMAG0805

Kemudian, tibalah geng-geng 3S. Aktiviti bergambar bermula. Macam-macam posing. Aku dari tadi dok tunggu view puncak Gunung Kinabalu, tak dapat-dapat. Kabus tebal. Kalu nampak pun sekejap-sekejap jer. Pastu kabus. Aku berjaya snap sekeping je. Takpe, bukan rezeki….

Macam biasa, di atas puncak ni terdapat beirut yang menandakan puncak gunung. Dari puncak ini, 200m lagi dan boleh kelihatan pun dari sini, terdapat satu lagi puncak. Terdapat seakan-akan menara besi dan struktur binaan lain. Boleh nak pergi tapi masa tu dah malas sebab sejuk. Nak kena turuuuuunnnn dan naik semula.

Menurut kata guide, itu adalah stesen radio amatur. Ala yang walkie talkie tu. Haaaaaaaa……..

Satuk….duak….tiiiiiiiiiiiiigak……

Kat puncak ni macam-macam kategori nak ambil gambar. Nak gambar ikut fakulti la, ikut daerah la, jantina la, umur la, ketinggian la, warna kegemaran la dan berbagai-bagai lagi. Maka, layan gambar jer la. Gambar selfie paling banyak. Hihihihihi……. Aku pun terpaksa selfie sbb nanti takder muka aku di puncak maaaaa……

Owh…! Terdengar mereka cakap yang ada seorang peserta berpatah balik ikut Ina dan Lombut kerana kecederaan. Hmmmm…..siaannn…… Takpe, bukan rezeki.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Elina bagitahu aku yang mereka sedang merancang untuk bergambar shirtless. Owh…! Menurut katanya, memang itu dah trademark diaorang. Konon-konon la. Mereka pernah buat kat Kinabalu dan beberapa puncak yang lain.

Menarik tu. Boleh masukkan dalam blog. Hihihihi…… Aku memerhati pergerakkan Amir sedang berbisik-bisik pada beberapa geng-geng kumpulan. Then, mereka bergambar sambil buka baju. Tengok siapa paling tahan sejuk dan objektif tercapai. Huuuuuuu…. Aku? Aku tak register. Hahahahahaha……

Lepas buka baju, diaorg buka seluar plak….hmmmm…… Tapi aku tak up naik la pic tu sebab privacy. Maaf…!!!

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Kahkahkahkahkahkahkah…..!!! Ok, bab tanggal seluar tu, aku gurau jer. Hahahahahahahahahahahahaha……. Mesti semua nak tengok kan. chooiiii….!!!

Tak mungkin la diaorang nak buat cenggitu kan.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Sebelum jam 0800, kami dah mula bergerak turun menuju ke Campsite 2. Perjalanan turun berjalan lancar. semua orang laju giler. Hahahahaha…… Dalam kepala tu dah mikir nak balik katakan. Tak sempat nak berbual, hilang. Takpe, laju dan berhatai-hati ok.

Adooooiiiiii……..aku tertinggal glove dan headlamp di puncak. Haish….!!! Tq pada Bad dan gogo sebab prihatin dan bawa turun. Tq……tq…..tq…..

Kami tiba di Campsite 2 rasanya kurang dari jam 1200. Jika tak salah. Gogo cakap, akan bergerak turun jam 1330.

Masa tutun ke Campsite 2 ni pun aku dah rasa jauh sangat. Lutut pun dah sakit. Macam-macam dalam kepala. Dah tak lalu nak jalan. Bila la nak sampai. Dah tua-tua pun nak hiking. Hmmmmm……..hihihihihi…… Biasa la, mental time tu. Kihkihkih……

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Dalam perjalanan turun, hujan turun mencurah-curah. Tapi tak lama sangat. Then berhenti di sungai untuk berehat dan buang pacat. Sambung semula ke sungai pertama sebab nak mandi di situ. Ok cergas.

Amir tertinggal botol air….

Alhamdulillah, selamat sampai di Sinua Village sekitar jam 1700 plus. Settle mandi di sungai satu tadi. Total perjalanan turun, average 4 jam lebih. Hihihihi……

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Organizor dah siap masak maggi di camp. Masa sampai camp tu, aku nampak Ina ada. Eh…! Ada lagi sini. Berkata dalam hati jer. Muka pun bad mood jer. Mungkin terlepas flight kot. Takpe, ujian hidup. Memang cenggitu. Sabar ok.

Buat pengurusan diri. Aini orang terakhir mandi. Matahari mula menghilangkan diri. Kami menaiki van yang sudah lama menunggu.

Sebelum berangkat pulang, kami bersalaman dengan guide dan  mengucapkan terima kasih atas layanan baik mereka.

Kami dalam van terhuyung-hayang dek pemanduan yang agak extreme. Hmmmm….. Aku tgk Eg layan tidur jer. Siap terlentuk-lentuk. Hmmmm….. Aku pun nak tidur gak….zzzzzzzzz

Sedar jer, dah sampai Bandar Keningau. Fuhhhhhh….! Alhamdulillah….. Tak ingat jam berapa. Di Keningau, sedia menanti 3 van untuk membawa kami ke Borneo Backpackers, K. Kinabalu. Bus dah tak der. RM22/seorang.

Sebelum berangkat, makan dulu KFC. Memang itu yang diaorg sebut-sebut dari mula sampai Keningau aritu. Masa diberi, kurang sejam, kumpul semula. Makan KFC rasa lain ayamnya. Tak sama macam ayam di semenanjung.

Tiba di Borneo Backpackers. Ada yang keluar jumpa kenalan, awek, pinoy, Kampung Air dan macam-macam. Man ajak keluar minum kat bawah. Aku pun join. Sekitar jam 0100 balik ke hostel dan sleep…..

Eg, sampai jer terus tidur. Keletihan. Flightnya esok pagi jam 0930…

What is PINOY?

to be cont…..

5 comments:

  1. Wahahah..mmg last sekali gambaq kaksha! Tq Ben..cantiknya gmbq semua..karangan pun mantop! ;)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Salam Saudara,
    Boleh minta info cara nk mendaki Gng. Trus Madi ni..Dari permit, contact number, pakej dll
    Bercadang nk buat company's climb activity 10-15 pax for this year. Tq :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.....maaf lambat reply...ada masalah internet.....

      untuk segala urusan boleh terus ke Sutera Kinabalu Park. Nnt nombor kontek guide akan dpt dari mereka setelah berjaya dapat kelulusan pendakian....

      Atau saudara boleh berfacebook dengan seorang rakan saya yang berada di sana.....cari fb beliau Shafri Salleh

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...