13.6.14

--- Hari Terakhir d Kelantan - White House, Muhammadi, Jahar, Kenduri, Tok Guru ---

Krrrrrriiiiiiiiiiigggg……. alarm handphone berbunyi. Dah jam 5 pagi. Owh…..aku plan nak pergi Subuh kat masjid Tok Guru. Tapi Subuh lagi setengah jam. Masjid jauh plak tu. Arghhhhhh……… sambung zzzzzzz….zzzzzz

Aku bangun Subuh sekitar jam 6.30 pagi. Aku keluar menuju ke bilik air dengan berselubung tuala. Suddenly, aku ternampak Firdaus dan kawannya (maaf Daus, aku tak tahu nama member ko tapi aku tahu budak UTeM). Aku terus salam. Dia macam hairan sebab aku tetiba bersalam dengan dia. Pastu dia kata, ‘Ben’…..? Aku pun, ketawa………hahahahha…… How boleh terserempak kat sini? Firdaus kata, nak attend kenduri kahwin Ikhwan. Katanya lagi, dia ada terbaca status aku sedang berada di Kelantan dan menyangkakan bahwa aku jadi OP wedding Ikhwan. But, sangkaannya tidak tepat. Aku berada di Kelantan atas urusan Cuti-Cuti Malaysia yang indah ini. Takpe, nak sembang banyak kat kedai kopi la kan. Ni Subuh dah nak hujung2 ni.

Ok, kita buat pengurusan diri dulu. Nanti kita gi bekpes sama-sama. Aku mencadangakan White House kerna itu merupakan tentatif aku pagi nih. Kebetulan pula, mereka minta cadangan aku. Maka, situlah bekpes nya. Hihihihihihi….

DSC04614

Ok, dalam kebanyakkan blog yang aku baca dan cadangan sahabat-sahabat, menyatakan bahwa kedai ni paling femes. Maka, pagi ini saya akan cuba cari keistimewaannya yang dibangga-banggakan oleh orang tempatan. Hahahahahaha……. Actually, semalam, around jam 11 malam lebih, Arkmey ada bawa aku lalu depan kedai ni, yup…..full seat ok. Kedainya kecil jer.

Pagi ni masa datang pun, still full. Kena tunggu orang habis minum dan beredar, barulah kami boleh masuk. Haaaaaaaa……… Menu? Hasil telitian aku, didapati menunya tidaklah lain dari yang lain. Apa yang ada di kedai ni, ada jer di kedai lain. Hmmmmm…..

DSC04615

DSC04616

Ok, aku order roti bakar dan telur separuh masa. Ok, dah tahu apa yang special. Telur separuh masaknya dah siap-siap kupas masa di hantar. Maka, aku tak perlu susah2 nak buang kulit. iLike…….Hihihihihihi…….. Tokey kedai ni Cina. Pekerja Melayu. Mungkin berkat masjid Muhammadi kat sebelah, rezeki melimpah-limpah. Selain itu, kedai ni sebenarnya terletak di kawasan pelancongan utama. Sekitarnya memang tumpuan. Ada masjid negeri, pintu gerbang, istana, muzium bla….bla….bla……. that’s why la……

Selesai makan, kami shopping2 skit kat situ. Situ ada banyak kedai menjual jubah-jubah dan aksesori Islamic. Disebabkan masih awal, banyak kedai yang belum buka. Tapi ada juga yang dah buka. Aku sempat terbeli sehelai kurta. Hahahahahhaha….. RM60.

DSC04582

DSC04612

Lepas tu, kami berpisah sekejap. Aku nak berlegar-legar disekitar kawasan ni dulu sebab semalam tak sempat. Firdaus dan kawannya pula nak pergi pasar Khadijah. Kami plan akan berjumpa semula otw ke kenduri.

Semalam ingat nak shoot tapi gelap kawasan ni. Tengok dalam internet, gambar-gambarnya cantik dengan lampu-lampu. Tapi semalam, gelap jer dan hujan renyai-renyai.

DSC04584

DSC04585

DSC04587

DSC04589

DSC04590

DSC04591

DSC04592

Dapatkah anda bayangkan yang ini merupakan sebuah bank? Hahahahahahaha…….. Macam tak percayakan bila dibandingkan dengan bank zaman sekarang. Hihihihihihi……….

DSC04595

Dalam banyak-banyak monumen disekitar ini, yang paling menarik perhatian ialah yang bawah ini. Nama monumen ni aku tak pasti. Monumen ini sama macam yang terdapat di US. Bezanya, saiz je la. Yang di US tu besar dan tinggi. Yang kat Kelantan ni, mini punya. Apa yang membuatkan aku tertarik ialah kerna monumen ini banyak diceritakan dalam buku-buku konspirasi yang dikaitkan dengan Dajjal, Freemason dan Illuminiti. Hmmmmmmm…… Why Kelantan pun ada? Apa motif monumen ini? Smile

DSC04597

DSC04598

DSC04599

DSC04600

DSC04601

DSC04602

DSC04603

DSC04605

DSC04606

DSC04607

DSC04608

DSC04609

DSC04610

DSC04613

DSC04617

Ada banyak lagi monumen-monumen menarik tapi masa tak mengizinkan. Aku pun balik ke hotel. Aku nak check out dan akan menuju ke majlis kenduri.

Waaaaaa….segak-segak awek Kelantan ni. Hihihihihi…….. Tahniah buat Ikhwan dan pasangan (tak tahu nama pasangan tapi tahu sahabat2 UTeM gak. hihihihihihi………). Semoga sentiasa di Rahmati Allah s.w.t. Amin…… Dan sorry tak bawa hadiah…..hahahahha…..

DSC04627

DSC04631

DSC04639

DSC04641

DSC04651

DSC04655

DSC04657

Dah jam 3 petang. Aiyooooo…..macam dah lewat ni. Aku minta diri. Next destination is Masjid Tok Guru, Pulau Melaka. Yeeaaaahhhhhh…….. Nak jumpa Nik Aziz. Hihihihihihi……

Aku pun sampai. Ada jumpa seorang Pakcik ni kat masjid, minta izin nak ambil gambar. Beliau kata silakan. Aku solat. Then aku tanya, boleh tak nak jumpa Tok Guru? Beliau kata, boleh cuba tapi tak kompom samada boleh atau tidak. Katanya lagi, beliau tak sihat. Tapi jangan risau. Beliau seorang yang sangat mudah. Jika beliau sihat dan berkeupayaan, memang beliau mengalu-alukan. Apapun, boleh cuba bertanyakan anak2 dan isterinya.

Aku pun jalan ke belakang menuju ke rumah Tok Guru. Simple jer rumah. Tak besar pun. Rumah kayu lagi. Nampak simbol tangan kat pintu seolah-olah not entry. Aku sorang plak, maka segan la kan.

Ada satu family dari Perak kat situ. Dia tanya aku wartawan ker? Aku kata, just blogger. Then dia cerita, tadi Zohor, Tok Guru ada jemaah sekali. Dia sempat bersalaman. Dia story lagi, pembangunan kat sebelah tu, mendapat sumbangan bernilai 1juta dari seorang Cina untuk membina asrama. Itu sumber tak rasmi la.

Tak dapat jumpa pun tak perlah. Aku pun snap-snap yang lain. Dah sampai sini pun dah cukup bersyukur. Alhamulillah…….

DSC04660

DSC04661

DSC04662

DSC04663

DSC04664

DSC04665

DSC04666

DSC04667

Ok, this is the time. Aku pun beredar dan menuju ke destinasi wajid. Balik ke tempat kijer leerrrrrr……. Dengan ini, maka tamatlah sudah jalan-jalan di Kelantan. Alhamdulillah…….

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...