31.3.20

--- Hari Ke Empat Belas Perintah Kawalan Pergerakan ---

Hari ini hari ke empat belas. Tarikh PKP #covid-19 tamat sebelum dianjak ke 14 April. Sejak semalam ada pengumuman beberapa kawasan telah diperketatkan PKP ini (PKPD). Mersing tidak termasuk dalam PKPD. Berikut adalah RED ZONE #covid-19 :

01. Lembah Pantai
02. Petaling
03. Hulu Langat
04. Seremban
05. Kluang
06. Johor Bahru
07. Kuching
08. Kota Bharu
09. Kinta
10. Gombak
11. Tawau
12. Hilir Perak
13. Titiwangsa

Lebih kurang jam 12 tengah hari, aku ke pejabat sekejap. Nak tukar penghawa dingin di bilik server dan ict.

Baliknya singgah kedai beli epal.

Kemudian lanjut ke Klinik Rakyat di Taman Tun. Kelihatannya hanya aku seorang sahaja waktu itu. Daftar dan menunggu panggilan. Kurang 3 minit, MA datang minta aku duduk untuk buat pemeriksaan sikit. Beliau juga buat ujian kandungan darah. Alhamdulillah, semuanya normal dan baik. Next is jumpa doktor. Berharap doktor yang sebelumnya tapi kata MA, hari ini hanya pelatih sahaja.

Doktor:
   Apa masalah En. Fitri?

Aku:
   Saya ada masalah dengan bahu dan belakang kepala yang rasa berat dan kadang-kadang kebas. Bukan sakit kepala, cuma rasa tak selesa.

Doktor :
   Umur berapa?

Aku :
   38

Doktor :
   Sudah berkahwin?

Aku :
   Belum.

Doktor :
   Ada pasangan?

Aku :
   Belum.

Doktor :
   Kenapa?

Aku :
   Entah. Malas fikir. Tak tahu.

Doktor :
   Hummm... Maaf soalan peribadi sedikit. Awak lebih tertarik kepada lelaki atau perempuan? 

Aku :
   ... Perempuan.

Doktor :
   Yakin?

Aku :
   Iyaa...

Doktor :
   Ok...! Maka sejak bila rasa?

Aku :
   Dah 5 hari. Saya datang sebab nak dapatkan pengesahan. Mana tahu ada penyakit serius dari kepala saya ini. Kanser mungkin.

Doktor :
   Jauhnya fikir. Kalau kanser, kondisi encik tidak macam ini. Encik kena sentisa fikir yang positif-positif. Dekakan diri dengan Allah. Bla...bla...bla...bla.... So, nanti datang semula bila?

Aku :
   Seminggu lagi. Terima kasih doktor.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...