18.3.20

--- Hari Pertama Perintah Kawalan Pergerakan ---

Macam biasa......jam dan henset alarm berdering seperti yang ditetapkan. Sama jer dengan semalam, semalam, semalam dan semalam. Covid-19 tidak memberi kesan kepada masa.

Aku terjaga.....cuma pagi ini terbabas sedikit hingga jam 7.15 pagi. Kelam kabut bangun untuk Subuh. Kemudian baca empat surah lazim dari Al-Quran. Baru mula buat sejak covid-19 ni. Manusia memang bila dah susah, baru teringat Tuhan. In Shaa Allah, akan cuba istiqamah. Mungkin ini panggilan atau mesej dari Allah kepada aku. 😓😓😓

Ke jendela. Nampak Syafiq tengah lepak-lepak bawah motor. Aku panggil jer terus dia menggelabah datang dan nak masuk rumah. Memang itu rutin dia. Aku pun terus bagi dia makan. Dia bukan nak makan sangat pun tapi memang dah otak dia telah diprogram begitu. Mesti nak masuk rumah.

7.40 pagi.....Dhuha... Bancuh air Nestum. Sementara tunggu sejuk, tengok group Whatsapp dan Telegram. Hanya sekadar skrol. Syarat jer. Terlalu banyak informasi. Pastinya informasi tentang covid-19. Arahan itu...arahan ini...... Memang aku takkan baca. Baca tajuk dan sikit-sikit jer.

Sapu sampah di garaj. Sambil melayankan Syafiq. Sisir bulu dia kasi bersih. Che Ta mana tah. Tak nampak plak pagi ni. Cabut-cabut rumput di depan rumah. Rumput sikit jer. Saja nak kenakan badan dan muka dengan matahari pagi.

Tak banyak kereta lalu lintas depan rumah pagi ini...

Jam 9 pagi, ke pejabat untuk ambil botol air yang tertinggal. Kena tahan dengan guard. Selalunya lepas tapi pagi ini ada guard baru. Pas plak tak bawa. Aduhhhh....!!! So kena tulis buku. Di samping ambil botol, nak hidupkan penghawa dingin di dalam bilik server dan matikan penghawa dingin bilik ict.

Terus balik. Tak mau lama-lama kat luar. Takut. Boleh lihat pagi ini, jalan utama lengang.

Di rumah, mengadap komputer pula. Semak email dan page.

Sedar tak sedar.....sedang asyik membuat blog, dah menghampiri jam 1 petang.  Rasa nak tidur kejap. Nak ambil sunat tidur sebentar sebelum Zohor. Tadi aku dah masak nasi, sardin dan telur. Lepas Zohor baru nak makan.

Menu hari pertama

Menu tengah hari. nasi + sardin + telur goreng. Nasi aku masak 2 pot. Senang nanti malam tak yah masak. Sardin pula tin kecil. Dalamnya ada 3 ekor. Aku makan 2. Seekor lagi untuk malam. Telur 2 biji. Habiskan semua. Malam goreng lain. Menu-untuk kelangsungan hidup. Hahahahahaha....

Petangnya melayankan I Can See Your Voice musim lama-lama. Kemudian kemas rumah. Vakum bilik tidur.

Maghrib...

Panaskan sardin siang tadi. Stimkan bronkoli dan goreng telur. Makan malam siap. Sambil layan Hellboy 2019.

Katanya ada live amanat dari PM. Aku tak sanggup lagi tengok dan dengar. Pada rakan-rakan, followlah arahan yang dikeluarkan. Untuk kepentingan sejagat.

Oklah, dah nak sleep. Esok nak menghadapi hari ke dua pula.

Allah.....semoga Allah membantu kita....amin....

Macam detailkan entry kali ini. Ye lah banyak masa. 14 hari tau perintah ini.

#civid19

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...