Monday, January 25, 2010

--- pEngalaman paling menakutkan d'aur ---

kEjadian berlaku pada 18 Jan 2010. sElesai lunch di kedai angah, aku lepak2 di depan pondok polis...

di pOndok polis, polis2nya sedang bz2 sbb nak pergi buat rondaan. rUtin la tu. aKu apa lagi,

'chip. boleh ikut tak?" tanya aku.

'bot dah lima org la cikgu." kata chip pada ku.

aku pun cam seday gak la. tP mungkin belum rezeki.

'jem, cikgu ni nak ikut. bOleh?" tanya chip pada mahathir.

'boleh chip. bOleh. jOm..." kata mAhathir.

aKu apa lagi. dEngan perasaan teruja balik tukar baju n pakai seluar pendek. siAp pakai life jacket lagi. hEhehehe... kEselematan maaa.... kAwasan rondaan adalah sekitar pulau ni jer. iNi berikutan terdapat banyak kapal nelayan siam sedang berlabuh di teluk mEriam. kOnon2 berlindung dari angin.

4 org anggota polis yang siap bersenjata dan seorg guru siap sedia tuk naik bot. bEberapa kali gak la enjin bot mati. aDuhai... tiMe pergi kami bergerak ikut arah tiupan angin. sO lancar la perjalanan. pErasaan aku pada mulanya tenang sahaja kerna semuanya tenang saja hingga lah...... jeng...jeng...jeng.... pErasaan mula bertukar takkala bot kami mula merapati bot2 nelayan siam yang besar2. daRi jauh anggota polis dah menjerit "Tekong-tekong. Mana tekong?" Dengar je mcm tu, aku terus cuak dan takut. wAhhhh...gerunnya situasi operasi. sEtelah beberapa kali menjerit barulah seorg awak2 menjengah di pintu. dAlam bahasa Thailand, "Tekong xder. diA ada kat bot sana."

"ok jom ke bot sana." kata seorg anggota memberi arahan kepada pengemudi bot.

eEee.... tErdapat 4 buah bot nelayan yang besar sedang dalm keadaan rapat. sAma seperti td, polis2 tu menjerit2 menanyakan tekong. sAmbil itu, bot kami terus merapati bot nelayan itu. dEngan pantas, 3 anggota polis terus naik ke bot nelayan siam tersebut. pErasaan aku time tu dah seram sejuk. bErdebar2. mAcam bermain di fikiran aku. dAtang la perasaan keinsafan dan teringat pada Allah. dOsa2 yang lalu. tAubat bagai2... arghhh... keadaan ketika itu seolah2 berhadapan dengan maut. chip yang ketika itu berada dlm bot bersama2 dengan aku, cuba mempelawa rokok pd ku. pAda mulanya mcm nak ambil jer sbb nak hilangkan perasaan takut. tP mungkin iman kuat kot, aku menolaknya.

sElesai operasi di bot tersebut, salah seorg anggota mengarahkan ke bot satu lagi. wAhhhh...bagai nak gugur jantung aku. iNgatkan dah nak balik. rUpa2 nya ader lagi operasi. yA Allah... sAma mcm tadi. tP kali ni awak2nya lebih ramai. aKu hanya memandang laut jer. sbb nak hilangka perasaan takut. fiKiran mula memikirkan kemungkinan2 yg mingkin berlaku. kAlau berlaku tembak menembak, aku nak terjun dlm laut berlindung di belakang bot. aDakah mereka akan jdkan aku tahanan? tangan kaki ku akan di potong dan di jual di Siam. atau mereka tembak kami mati semua tanpa kesan..... OH MY GOD.... tiDaakkkkkk!!!! mEngapa la aku ikut diaorg ni. arghhhh.....

aYat kursi dan kalimah syadah tidak putus2 aku baca. kIta xtahu samada mereka juga mempunyai senjata. di buAtnya mereka melawan dan mengeluarkan senjata juga. mAti la aku. aKu pasti mereka juga memiliki senjata. tAkkan la mereka berani masuk perairan negara xpa apa2 perlindungan. hUuuuuu....

15-20 minit kemudian, polis2 tu kembali semula ke dlam bot. oPerasi selesai. pErasaan lega giler. Alhamdulillah kerna Allah masih memberi peluang kepada aku untuk terus hidup. aKu dah insaf n xnak ikut diaorg buat rondaan lagi. eEeeeee...

iNI merupakan pengalaman paling ngeri pernah aku alami dan tidak mungkin ku lupakan. sElain itu aku juga berpeluang merasai sendiri bagaimana situasi dan perasaan sebenar ketika sesuatu operasi. mEreka sentiasa berhadapan dengan maut. aKu bersyukur kerna merasai nya. sO aku rasa xsalah kalu mereka ni diberi elaun lebih....

~~~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...