26.1.10

--- tiTik pErmulaan dLm dUnia pErguruan ---

tiDak pernah terfikir bahawa suatu hari nanti aku akan jadi seorg guru. pErnah gak la masa lepas SPM my mum suggest supaya aku isi borang maktab. tApi time tu mmg xpandang la cikgu/i ni. kOnon2 xbest dan tidak mencabar. tiMe tu la. bElum matang.



hAbis SPM isi beberapa borang IPTA/S. tiMe tu mmg bz la nak isi itu ini. nAk masuk U la katakan. aKhirnya aku melanjutkan pelajaran ke POLISAS dlm bidang kejuruteraan elektronik (perhubungan). siJil jer. 2 tahun study kat situ (2000-2002). tAhun 2003 aku further lagi ke peringkat diploma di PSP. SeTahun jer. kEjuruteraan gak iaitu komputer. sAmbung lagi degree 3 tahun di UTeM (2004-2007). iSkh 3x... xhabis2.

dEtiknya bermula apabila my priend, Pali mengoffer guru ganti di skoolnya. SK Telok Gong, Pelabuhan Klang. tiMe tu aku baru habis kursus CIDB & tgh menunggu panggilan kerja. pAli cadangkan sambil kerja kat skool sambil cari kerja area sana. oK, aku pun ON.

fiRstday aku masuk kelas, aku terus terkejut dgn suasana bilik darjah dan perangai murid2 Tahun 1. aKu xhingat kelas mana. ada 40 org murid. wAhhhhh...!!! tEkanan... lEpas kelas aku masuk bilik guru dan kata pada Pali, mybe ni lastday aku kot. tP atas dorongan beberapa rakan guru, aku teruskan juga. kAta mereka 'itulah pengalaman pertama sebagai seorg guru. mAna2 guru yang baru mengalaminya.' aKhirnya aku berjaya menamatkannya...

sElepas dari itu aku sambung lagi sebagai guru ganti menggantikan ustazah apa tah. hIkhikhik... sEbelum ni aku ganti cikgu Ain. dAlam masa proses sebagai guru ganti, aku di offer sebagai guru GSTT. pRoses pun bermula. aKu berjaya melepasi interview, dan mula bertugas sebagai GSTT di SKTG.

sktg
Mereka yg banyak memberi tunjuk ajar sepanjang GSTT & ptaktikal.

sktg
Banyak kenangan dengan guru2 SKTG ni.

aKu menjadi GSTT sehingga hujung tahun 2008 sehinggalah aku berjaya dlm permohonan mengikuti KPLI di Maktab Perguruan Teknik, Kuala Lumpur. kUrsus ini berlalu selama 1 tahun. mAjor dalam KH, minor dalam Moral & PJ.

en aziz
En. Aziz, mentor yg banyak memberi nasihat dan dorongan.

PN azah
Pn. Norazah, pensyarah IP, antara pensyarah yg mempunyai sifat mendidik yg begitu mendalam bg kami KH1. Pensyarah idola kiranya. wAhhh....

sEpanjang setahun pelbagai pengalaman ditempuhi dalam dunia pendidikan. dAri tidak minat, timbul minat menjadi guru. pEnsyarah yang mengajar berjaya membina satu semangat keguruan dlm diri kami. rAkan dan taulan pun best.

kh1

sElesai kursus, pada hujung 2009, maka bermulalah profesion sebagai seorg guru. sEhinggalah, akhirnya aku kini di SK Pulau Aur, Mersing.

~~~

2 comments:

  1. Amboi fitri..awak jual saya pulak yerrr.. Sekarang ni pensyarah IP smua tgk blog awk n ada yg jdkan blog awk tu pembakar semangat bakal2 guru dlm class..blog jd ABM!!! cayelh..teruskan kegigihan awk tu..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...