Monday, December 15, 2014

--- Yogjakarta 2, Borobudur ---

sambungan dari sini
Dari Selo atau Boyolali, kami menuju ke Bandar Yogjakarta. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 2 jam. Sepanjang perjalanan, Akbar banyak bercerita tentang pelbagai kisah. Antara yang aku masih ingat dan menarik ialah berkaitan Kerajaan Beraja Yogjakarta. Dikatakan bahwa, Yogjakarta merupakan satu-satunya kawasan yang masih mengekalkan Pemerintahan Beraja. Aku takder la buat catatan susur galur raja-raja yang memerintah. Nak tahu, korang google atau datang jer ke muzium sini. Hahahahaha….
Sepanjang perjalanan ini juga, kami sempat melihat kesan-kesan letusan Merapi. Limpahan lava Merapi menghasil seakan-akan sungai yang berwarna putih. Kami juga melintasi beberapa jambatan yang dibina bagi merentasi kesan lava tersebut. Selain itu, yang pastinya, kawasan ini amat subur untuk segala jenis tanaman. Allah Maha Mengetahui…
Akbar terus mambawa kami menuju ke Melia Purosani Hotel untuk check-in. Hotel ni kalau korang tengok dalam Agoda, katanya bertaraf 5 Bintang. Dari segi harganya, seriusly murah ok. Kalau 5 Bintang kat Malaysia, rakyat biasa ni memang tak mampu la. Hihihihi….
IMAG2343
Ok….kami nak buat pengurusan diri dulu. Selepas ni nak jalan-jalan ke Candi Borobudur yang ‘terkenal’ tu. Hihihihi…… Akbar nak gi car wash katanya.
Candi Borobudur ni aku mula dengar sejak zaman sekolah lagi dalam subjek Sejarah. Haaaaaaa…..lama ok. Ni kali baru sampai.
Apa itu Candi Borobudur tu? Haaaaaaaaaaaaaaaaa….. Candi Borobudur ni merupakan kuil bagi penganut agama Buddha. Merupakan peninggalan kerajaan Mataram Kuna. Dibina sekitar tahun 750 hingga 850 Masihi. Monumen Buddha terbesar di dunia. Terdapat banyak…banyak….banyak patung Buddha di sini. Tersenarai dalam benda-benda ajaib dunia oleh UNESSCO. Info lanjut boleh baca di wikipedia.
Tapi ada satu fakta menarik menyatakan bahwa Borobudur ini di cipta atau dibangunkan oleh Nabi Sulaiman. Betul ker? Akbar juga menyatakan benda yang sama dan ada buku mengenai teori tersebut. Wow…..!!! Sejauh mana kebenarannya? Hmmmmm…… di zaman ‘fitnah’ ni, terlalu sukar menilai kebenaran dan kepalsuan.
Masih berfungsikah kuil ini? Ya…!!! Ianya masih berfungsi setiap kali tibanya sambutan keagamaan berkaitan agama Buddha. Ia juga dikatakan antara lokasi tumpuan dunia bagi penganut Buddha.
Bagi lawatan ke tempat agama Buddha ni, aku tidak bermaksud untuk menyebar luaskan agama ini. Jauh sekali ok. Ianya sekadar hiasan blog dan lawatan sambil belajar sahaja. Semoga aku dijauhi perkara-perkara yang dilaknat Allah. Amin…
DSC08967
DSC08968
DSC08969
DSC08970
DSC08972
DSC08973
DSC08974
DSC08976
DSC08977
DSC08978
DSC08979
DSC08980
DSC08981
DSC08982
DSC08983
DSC08984
DSC08985
DSC08986
DSC08987
DSC08988
DSC08989
DSC08990
DSC08991
DSC08992
DSC08993
DSC08995
DSC08996
DSC08997
DSC08998
DSC09000
IMAG1710
IMAG1711
IMAG1712
IMAG1714
IMAG1715
IMAG1716
IMAG1717
DSC09001
DSC09003
DSC09005
DSC09007
DSC09008
DSC09009
DSC09010
DSC09011
DSC09012
DSC09013
DSC09014
DSC09015
Selesai di Candi Borobudur, kami kembali ke hotel dan berehat. Malamnya kami hanya berjalan-jalan sekitar Jalan Malioboro. Di Jalan Malioboro di terdapat macam sebuah pasar malam. Terdapat pelbagai kedai yang menjual pelbagai barang. Bagi kaum hawa, memang seronok la.
sambung esok…

3 comments:

  1. Assalamualaikum wr wb.

    Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

    Kami bole bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

    Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa dan lain-lain. Ada juga sewa kereta / van / minibus dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

    Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

    Jogja 4D3N Tour + Goa Pindul, Indrayanti (FULL BOARD / ALL IN)

    1st day (pusat kerajinan gerabah Kasongan, Parangtritis beach, Pusat kerajinan kulit Manding)

    11.15-11.45 airport
    11.45-12.15 goto localresto
    12.15-13.00 lunch
    13.00-13.30 go to hotel c/in
    13.30-14.30 istirahat sejenak di hotel
    14.30-15.15 go to pusat kerajinan gerabah kasongan
    15.15-16.00 kasongan
    16.00-16.30 goto parangtritis
    16.30-17.30 parangtritis
    17.30-18.15 go to pusat kerajinan kulit manding
    18.15-19.00 manding
    19.00-19.30 go to local resto
    19.30-20.00 dinner
    20.00-20.30 drop hotel

    2nd day (Borobudur, Lava tour merapi using jeep, chocolate Tugu / monggo, Masjid mataram kotagede (bole diganti dengan pusat kerajinan batik), Pusat kerajinan perak kotagede)

    08.00-09.30 go to borobudur
    09.30-10.30 borobudur
    10.30-11.30 goto local resto
    11.30-12.00 lunch
    12.00-13.00 go to lava tour merapi
    13.00-14.30 lava tour merapi
    14.30-15.30 menuju chocolate monggo
    15.30-16.00 chocolate monggo
    16.00-16.15 go to masjid mataram kotagede
    16.15-17.00 masjid mataram kotagede
    17.00-17.15 menuju pusat kerajinan perak kotagede
    17.15-18.00 pusat kerajinan perak kotagede
    18.00-18.30 menuju local resto
    18.30-19.00 dinner
    19.00-20.00 drop hotel

    3rd day (Kraton, Tamansari, Goa pindul, Indrayanti beach, Bukit bintang)

    08.30-09.00 go to kraton
    09.00-10.00 kraton
    10.00-10.15 go to tamansari
    10.15-11.30 tamansari
    11.30-12.00 go to local resto
    12.00-12.30 lunch
    12.30-14.00 goto goa pindul
    14.00-15.00 cave tubing goa pindul
    15.00-16.00 goto indrayanti beach
    16.00-17.00 indrayanti beach
    17.00-18.00 goto bukit bintang
    18.00-19.00 bukit bintang
    19.00-19.30 dinner @bukit bintang
    19.30-20.30 drop hotel

    4th day (drop airport, bole mampir tempat oleh2)
    tba c/out hotel
    tba drop airport

    Price start from: RM 482

    All package types include:
    • Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
    • Hotels 3 nights *2/*3/*4 (+breakfast)
    • Driver
    • Driver Meals
    • Parking fees
    • Tour guide
    • Entrance ticket’s stated in itinerary
    • Dinner and lunch based itinerary
    • Documentation (by request)

    Exclude:
    • Airport taxes
    • Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
    • Additional menu for dinner / lunch (if included)
    • Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

    Note:
    Harga dapat berubah sewaktu-waktu
    Harga tidak berlaku bagi high season

    Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010 / whatsapp saya di +628985101301 (FREE). Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

    Wassalamualaikum Wr Wb

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...