3.5.23

--- Trans BAS ; Train to Dabong ---


PM member bertanyakan trip dihujung minggu sempena Wesak Day. Ok jumpa. Gunung Stong. On selalu.

Saja nak imbas kembali. Aku pernah plan nak naik train ke Dabong ni. Pergi balik jer. Tapi bila check tiket, lah kenapa train ni jalan malam jer. Habis tu aku nak healing apa jer dalam train dengan pemandangan malam luar jendela. So cancel je lah. Tapi untuk kali ini, di sebabkan ada aktiviti mendaki, aku pun on jer. Allah plan is Great. Cari tiket untuk sleeper coach. Habis. So ambil single seat (coach T1) sebab orang introvert ni kurang bersosial. #katanya.

Dari Mersing gerak sekitar jam 7 petang. Terus parking di KTM Kluang, 9 malam. Harga bayaran parking (Touch-n-Go) ialah RM5/day. Berjalan kaki ke McDonald berdekatan untuk isi perut. Sebelum jam 10 malam, aku dah kembali ke stesen. Terserempak pula dengan member-member yang turut serta ingin ke Dabong malam ini. Aiseh........ Adakah ini kebetulan atau jodoh? Ada Hafiz, Eizan, Fifi dan yang lain-lain.

Acah-acah macam terkejut la. Walhal aku dah agak kehadiran mereka sebab aku dah tahu dia orang nak ke Dabong dan parking situ. Ok, teruskan lakonan. 😂😂😂

Jam 10.00 malam lebih kurang, kedengaran pengumuman tentang train. Gate di buka. Berborak lagi. Masih berlakon.


Train tiba dan kami pun bergerak naik ke coach masing-masing. Teammate kebanyakannya akan naik di stesen Gemas. Mereka T2 kebanyakannya. Ada juga yang sleeper coach (T7 dan T8).

Letak barang terus tidur. Coach T1 ni seat dia 2 dan 1. Ada couple dan single. Memangdangkan aku single, maka seat single menjadi keutamaan.

Sesekali aku berjalan menjelajah ke coach lain sebab bosan juga dok lama-lama. Line plak hampeh. Sambil-sambil jalan tu harap terserempak dengan teammate la. Acah-acah ter gitu. Sebab aku belum pernah join trip dengan dia orang. Alan as gogo pun aku kenal dalam instagram jer. So aku sedikit cam la mukanya macam mana dan bila jumpa tu terus tegur. Yang lain nanti masa ice breaking. Labu? Labu naik dari stesen Mentakab. So lama lagi nak jumpa dia.

Sambung tidur.

Bangun dan jelajah lagi. Lepak kat member di sleeper coach. Balik ke seat. Begitulah ulang-ulang sehingga kami tiba di Dabong.

Train kami naiki tiada surau. Aku pun terfikir aku ni kat negara bukan Islam ke? Surau pun tak leh nak provide. In English we label it 'non Islamic compliance'. Wifi free? Jangan harap. Kat Nepal, tengah mendaki dalam hutan ke ABC dengan signal Edge pun boleh berinternet, tapi dalam Malaysia yang 5G pun....mmmm.... Bukan nak complaint tapi usul untuk tambah baik. Dituju kepada kementerian yang berkaitan. Duduk kat coach T1 yang harga tiket mahal pun soket tiada. Hmmmm...... Yang pelik tu, dalam toilet ada soket elektrik. Haish.....

Soket dalam tandas

Coach ini ada mic

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...