10.12.09

--- mEnajamkan mInda dI sEkitar aLor sEtar ---

mMmmm...aku ni asyik busan jew. mAklum la xtahu nak buat apa. aCap ajak jalan2 dan pusing2 kota setar ini sambil ambil pic. dIa kata kita ambil tema 'warisan'. kAlu org putih kata 'harritage'. kOnon2 la... aKu xberapa pandai sangat habaq mai. tApi boleh la nak cuba try test...

Photobucket


Photobucket

ni bukan pili bomba.

Photobucket
bOleh la dok kat sini sambil cintan-cintun.....


Photobucket



Photobucket

mEnara keciq dan menara besaq

Photobucket

iNi ialah binaan semula pintu gerbang istana Sultan Kedah di mana tapak sekarang terbinanya Wisma Negeri.

Photobucket

mAsjid Zahir. mAsjid Negeri Kedah Darul Aman. aNtara warisan tertua yg masih kekal.

Photobucket

dIkatakan bangunan ini menjadi tempat penyimpanan alat2 muzik di raja Kedah.
cErita mistik pula menceritakan bahawa terdengar bunyian alat2 muzik tersebut
di waktu malam.

Photobucket

bAngunan mahkamah mejestret Aloq Setaq. sEgala perbicaraan dok buat kat sini la.


Photobucket

lAgi antara pic yg cantek Masjid Zahir.

Photobucket

nI plak ala2 Nur Kasih gi tu.

Photobucket
gAmbar di ambil dari dalam masjid.
bAru lepas solat Asar. tErpandang terus dapat idea.

Photobucket

wOw cantek nya... tErasa kegagahannya.

Photobucket

nI Balai Besar Istana Kedah awal2 dulu.
nI kira Balai Rongseri / Balai Mengadap. bElakang dari ni ialah Istana Kedah.

Photobucket

dI sinilah dikatakan bermulanya bandar Aloq Setaq ini. sIni dulunya terdapat sebuah alor dan sepohon pokok setar. sEmpena itulah nama Alor Setar sekarang.

uKay, u all dah tahukan sedikit sebanyak tentang ibu negeri Kedah ini.
sO apa lagi. aKu mengalu-alukan korang semua, datanglah jalan2
di negeri ku ini.
hEhehehe.....


7 comments:

  1. Kedah..negeri dimana aku dilahirkan...
    tp nmpak laen la...mybe psal dah lame xg..terase cam ko snap gmbar kat luar malaysia lak..hehe

    ReplyDelete
  2. bila nak snap kat penang plak..aku menanti di sana..haha

    ReplyDelete
  3. eh! wan, ko lahir kedah ker?
    xtahu pun.
    kat mana ko dilahirkan?

    kedah mmg cam oversea sikit skrg ni.
    hahaha...'oversea lah sgt'
    edit jer lebih2....

    wan, nnt dtg la melawat Kedah...
    hahaha...

    penang?
    mcm menarik jer.
    insya-Allah 19 dan 20 hb turun penang.
    hehehe....

    ReplyDelete
  4. aku lahir kat sungai petani..
    dulu fmly aku ddk kedah..
    sembat la bersekolah kat kedah..
    tp skolah rndah je..
    pastu pindah melake..
    sampai skang aku ddk melaka...
    InsyaAllah aku akan g melawat kedah..

    ReplyDelete
  5. im Cik Angkuh..
    i new blogger..
    kindly be my follower..
    tq so much..and i enjoy read your blog anyway..
    nice pic..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...