Saturday, January 13, 2018

--- Hari Ke Tiga Berturut-Turut Hujan ---

2 3 hari ni memang semua orang risau akan keselamatan berikutan hujan dah masuk hari ke tiga. Malah teman di Pulau Aur juga selalu mesej bertanyakan keadaan di Mersing ini. Sehingga jam 12 tengah malam pun, di dalam group bertanyakan tentang paras air sungai depan taman ni.

Jam 4 pagi aku terjaga. Seorang teman menelefon bertanyakan keadaan banjir. Aku cakap semuanya ok 'kot'. That what I'm thinking. Bukan la mustahil taman ni banjir, cuma mungkin lambat sikit.

Di luar sana hujan masih lagi lebat. Aku sedikit risau juga apabila semua orang risau. Hahahahaha.... Selesai solat 2 rakaat, aku keluar naik kereta untuk meninjau sungai di hadapan. Ok jer paras airnya. Korang tahu tak depan taman tu? Jalan Indah 1. Hahahahahaha....

Aku meneruskan lagi rondaan hingga ke depan PPD Mersing. Dari jauh kelihatan seorang petugas JKR sedang bertugas memberi arahan agar kereta di minta berpusing dan ambil laluan alternatif jika mahu ke JB. So di situ faham la bahawa jalan di depan sana tidak boleh dilalui. Aku juga kena buat U-turn.

Sekitar jam 9.30 pagi... Hujan masih tidak berhenti. Macam biasa, aku naik motor dan bawa kamera meninjau beberapa kawasan. Jalan belakang taman sudah dinaiki air tapi tidak sedalam yang pertama banjir.


Team bomba turut buat rondaan di kawasan taman kami. Dia orang turut ke jalan belakang taman untuk melihat sendiri kedalaman air.





Seterusnya aku meredah banjir ke jejantas SMK Anjung Batu. Paras air dah surut, Banyak kenderaan yang boleh melaluinya.








Ok...dapat mesej yang jalan Nitar - Mersing dinaiki air. Aku pun lanjutkan rondaan ke sana. Kelihatan kereta ronda polis dengan 3 orang anggota sedang membuat tinjauan. Tinjauan macam aku kot. Hahahahahaha....

Kelihatannya jalan tersebut boleh dilalui. Tapi ada yang tidak yakin yang masih menunggu air surut. Motor aku boleh jer lalu. Hihihihihihihihi....

Tapi aku rasa masa awal pagi tadi mungkin lagi dalam rasanya.







Tamat laporan hingga jam 1123.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...