12.1.18

--- Hujan Melebihi 24 jam ---

Hari ni dah masuk hari kedua hujan tanpa henti di Mersing. Walaupun tidak lebat seperti haritu tapi kegusaran untuk banjir lagi sekali sangat tinggi apabila hujan turun sudah melepasi 24 jam.

Katanya pusat pemindahan telah dibuka kembali seperti SK Air Papan.

Pagi ini, dalam keadaan hujan yang masih turun, aku sarung baju hujan dan bermotor menuju ke beberapa lokasi. First sekalinya ke jalan belakang taman dan sungai depan taman. Dalam group taman asyik kerisauan air naik. Hasil tinjauan, ok jer paras air. Jalan belakang taman pun belum sepenuhnya dinaiki air.

Seterusnya aku ke tepi pantai berdekatan dengan mahkota johor tu.








Seterusnya ke Jalan Makam. Nak pergi breakfast kat Nasi Dagang Warisan Kak Ju. Hujan makin lebat.

Selesai breakfast, menuju pula ke Air Papan.

Sekali sekala kelihatan kenderaan bomba, JKR dan APM lalu lalang. Samada membuat rondaan atau yang bertugas di pusat-pusat pemindahan.



Paras air sungai masih ok


Sepanjang melalui jalan Air Papan tu tengok kiri kanan, rumah-rumah masih belum ditenggelami air. Alhamdulillah... Cuma yang dekat dengan sungai dan masjid tu jer. Air sungai dah melimpah.

Singgah sekejap di SK Air Papan. Saja nak tengok situasi pusat penempatan. Nampak lengang sahaja. Tak ramai mangsa. Nak juga tanya-tanya guard tapi nanti dia tanya kita siapa pulakan. Takkan wartawan naik motor dan berseluar pendek. Hahahahaha.....

Owh...sebelum ke SK Tanah Abang, aku singgah sebentar di Pantai Air Papan. Saja rindukan laut. Laut Pulau Aur. Huhuhuhuhu.....

Eh...! Aku macam kenal la Honda tu? Aku tidak cuba mendekati kerana....kerana...kerana..... Hmmmm...mungkin salah kereta kot. Tapi nombor plat is familiar. QSR jer yang aku familiar. Nombor aku tak ingat. Ok...snap dulu sebagai bukti. Hahahahahaha...


Dalam whatsapp Radio Amatur melaporkan kejadian tanah runtuh di Jalan Telok Arong. Dah tak jauh dari sini. Why not pergi tengok sekejap. Hahahahaha.....


Hah...! Kelihatan lori TETO di situ. Aku pun ambil gambar sikit-sikit. Driver tanya, "nak buat viral ker bang?". Aku jawab,"laporan untuk unit khas negara".  Aku berlalu pergi sebelum dia tanya macam-macam. Hahahahaaha...




Ok....nak balik sebab solat Jumaat dah nak dekat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...